
GÜZEL SANATLAR VE TASARIM FAKÜLTESİ
Tekstil ve Moda Tasarımı
FA 213 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Moda Tasarımcıları İçin Tekstil Materyalleri I
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
FA 213
|
Güz
|
1
|
2
|
2
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapDeney / Laboratuvar / Atölye uygulamaAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere doğal ve kimyasal lifler ve bu liflerin kullanım alanları hakkında temel bilgiler kazandırmaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders liflerin fiziksel, kimyasal, mekanik, olumlu ve olumsuz özellikleri hakkında temel bilgiler sunar. Ayrıca örnek bir kumaş defteri hazırlanmasını kapsar. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Tekstil liflerinin sınıflandırılması, Liflerin fiziksel, mekanik ve kimyasal özellikleri | Arthur Price- Allen C. Cohen, J.J.Pizzuto’s Fabric Science, USA 1994, Chapter 2 Virginia Hencken Elsasser, Textiles:Concepts and Principles, New York 1997, Chapter 2 Elvan Özkavruk Adanır; Tekstil Lifleri: Özellikleri ve Kullanım Alanları,Mungan Kavram Yayınevi, İzmir 2015,Chapter:1 |
3 | Bitkisel liflerin sınıflandırılması, pamuk lifinin fiziksel, mekanik ve kimyasal özellikleri, kullanım alanları, olumlu ve olumsuz özellikleri, ürünlerin bakımı ve bakım etiketinde yer alan semboller | Arthur Price- Allen C. Cohen, J.J.Pizzuto’s Fabric Science, USA 1994, Chapter 3 Virginia Hencken Elsasser, Textiles:Concepts and Principles, New York 1997, s.64-68 Elvan Özkavruk Adanır; Tekstil Lifleri: Özellikleri ve Kullanım Alanları,Mungan Kavram Yayınevi, İzmir 2015,47-60S Julie Parker, All About Cotton, Fabric Reference Series, Volume II, USA |
4 | Sak lifleri: Keten, kenevir, rami ve jüt lifleri. Keten lifinin fiziksel, mekanik ve kimyasal özellikleri, kullanım alanları, olumlu ve olumsuz özellikleri, ürünlerin bakımı ve bakım etiketinde yer alan semboller. Yaprak ve meyve lifleri | Arthur Price- Allen C. Cohen, J.J.Pizzuto’s Fabric Science, USA 1994, Chapter 3 Virginia Hencken Elsasser, Textiles:Concepts and Principles, New York 1997, s.69-74 Elvan Özkavruk Adanır; Tekstil Lifleri: Özellikleri ve Kullanım Alanları,Mungan Kavram Yayınevi, İzmir 2015,63-97 S |
5 | Hayvansal lifler: Yün lifinin fiziksel, mekanik ve kimyasal özellikleri, kullanım alanları, olumlu ve olumsuz özellikleri, ürünlerin bakımı ve bakım etiketinde yer alan semboller | Arthur Price- Allen C. Cohen, J.J.Pizzuto’s Fabric Science, USA 1994, Chapter 3 Virginia Hencken Elsasser, Textiles:Concepts and Principles, New York 1997, s.50-56 Elvan Özkavruk Adanır; Tekstil Lifleri: Özellikleri ve Kullanım Alanları,Mungan Kavram Yayınevi, İzmir 2015,98-121 Julie Parker, All About Wool, Fabric Reference Series, Volume III, USA |
6 | Spesiyal lifler: Keçi soyundan ve deve soyundan hayvanlardan elde edilen lifler, tavşan lifleri, kullanım alanları, olumlu ve olumsuz özellikleri, ürünlerin bakımı ve bakım etiketinde yer alan semboller | Arthur Price- Allen C. Cohen, J.J.Pizzuto’s Fabric Science, USA 1994, Chapter 3 Virginia Hencken Elsasser, Textiles: Concepts and Principles, New York 1997, s.57-59 Elvan Özkavruk Adanır; Tekstil Lifleri: Özellikleri ve Kullanım Alanları,Mungan Kavram Yayınevi, İzmir 2015, 122-133 |
7 | Salgı lifleri: İpek ve yabani ipek, kullanım alanları, olumlu ve olumsuz özellikleri, ürünlerin bakımı ve bakım etiketinde yer alan semboller | Arthur Price- Allen C. Cohen, J.J.Pizzuto’s Fabric Science, USA 1994, Chapter 3 Virginia Hencken Elsasser, Textiles:Concepts and Principles, New York 1997, s.47-49 Elvan Özkavruk Adanır; Tekstil Lifleri: Özellikleri ve Kullanım Alanları,Mungan Kavram Yayınevi, İzmir 2015, 136-148 Julie Parker, All About Silk, Fabric Reference Series, Volume I, USA 1997, 92S. |
8 | Kimyasal liflerin tarihçesi, Kimyasal lif çekim yöntemleri Kimyasal lif çeşitleri | Arthur Price- Allen C. Cohen, J.J.Pizzuto’s Fabric Science, USA 1994, Chapter 3 Virginia Hencken Elsasser, Textiles:Concepts and Principles, New York 1997, s.79-89 Elvan Özkavruk Adanır; Tekstil Lifleri: Özellikleri ve Kullanım Alanları,Mungan Kavram Yayınevi, İzmir 2015, s.150-162 |
9 | Rejenere selülozik lifler: Viskoz, lyocell, kullanım alanları, olumlu ve olumsuz özellikleri, ürünlerin bakımı ve bakım etiketinde yer alan semboller | Arthur Price- Allen C. Cohen, J.J.Pizzuto’s Fabric Science, USA 1994, Chapter 3 Virginia Hencken Elsasser, Textiles:Concepts and Principles, New York 1997, s.91-101 Elvan Özkavruk Adanır; Tekstil Lifleri: Özellikleri ve Kullanım Alanları,Mungan Kavram Yayınevi, İzmir 2015, 182-193 |
10 | Asetat ve triasetat liflerinin kullanım alanları, olumlu ve olumsuz özellikleri, ürünlerin bakımı ve bakım etiketinde yer alan semboller | Arthur Price- Allen C. Cohen, J.J.Pizzuto’s Fabric Science, USA 1994, Chapter 3 Virginia Hencken Elsasser, Textiles:Concepts and Principles, New York 1997, s.91-101 Elvan Özkavruk Adanır; Tekstil Lifleri: Özellikleri ve Kullanım Alanları,Mungan Kavram Yayınevi, İzmir 2015, s.196-209 |
11 | Ara Sınav | |
12 | Sentetik liflerin ortak özellikleri Polyamid, akrilik, modakrilik liflerinin kullanım alanları, olumlu ve olumsuz özellikleri, ürünlerin bakımı ve bakım etiketinde yer alan semboller | Arthur Price- Allen C. Cohen, J.J.Pizzuto’s Fabric Science, USA 1994, Chapter 3 Virginia Hencken Elsasser, Textiles:Concepts and Principles, New York 1997, s.105-107 Elvan Özkavruk Adanır; Tekstil Lifleri: Özellikleri ve Kullanım Alanları,Mungan Kavram Yayınevi, İzmir 2015, 211-214 |
13 | Polyester, olefin lifleri ve polyüretan liflerinin kullanım alanları, olumlu ve olumsuz özellikleri, ürünlerin bakımı ve bakım etiketinde yer alan semboller | Arthur Price- Allen C. Cohen, J.J.Pizzuto’s Fabric Science, USA 1994, Chapter 3 |
14 | Sunum | |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | Numune kumaş defterinin teslimi |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | Elvan Özkavruk Adanır; Tekstil Lifleri: Özellikleri ve Kullanım Alanları,Mungan Kavram Yayınevi, İzmir 2015, 281 S. ISBN 978-605-88358-2-5 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Arthur Price- Allen C. Cohen (1994) J.J.Pizzuto’s Fabric Science, USA 1994, 515S. ISBN 1-56367-004-6 Virginia Hencken Elsasser, Textiles:Concepts and Principles, New York 1997, 339S. ISBN 0-8273-7686-3 Hannelore Eberle-Hermann Hermeling-Marianne Hornberger-Dieter Menzer-Werner Ring, Clothing Technology (From fiber to Fashion), 1999. ISBN 978-3-8085-6225-3 Phyllis G. Tortora (1992). Understanding Textiles, New York, 636S. ISBN 0-02-421195-8 Julie Parker, All About Silk, Fabric Reference Series, Volume I, USA 1997, 92S. ISBN 0-9637612-0-X Julie Parker, All About Cotton, Fabric Reference Series, Volume II, USA ISBN 0-9637612-3-4 Julie Parker, All About Wool, Fabric Reference Series, Volume III, USA ISBN 0-9637612-2-6 |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
Proje |
1
|
30
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
40
|
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4
|
100
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
1
|
16
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
1
|
14
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
12
|
12
|
Proje |
1
|
22
|
22
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
24
|
24
|
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
120
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Bağımsız olarak bir koleksiyonu tasarlar gerçekleştirir. |
|||||
2 | Bireysel yada takım olarak tasarım araştırmaları yürütür. |
X | ||||
3 | Geleceğe yönelik profesyonel bir kariyer için girişimcilik ve yönetim becerilerini geliştirir. |
|||||
4 | Moda ve tekstil tasarımı alanında edindiği kuramsal bilgileri analiz eder, yorumlar ve uygulamalı çalışmalarında kullanır. |
|||||
5 | Meslek alanının, belirli yerel ve bölgesel ihtiyaçlarını analiz eder ve uygular. |
|||||
6 | Çağdaş sanat ve tasarım dünyasındaki güncel konular, değişimler ve akımları, tasarım pratiklerine aktarabilecek derecede izler, analiz eder ve multidisipliner bir bakış açısı kazanır. |
|||||
7 | Yüksek kalitede moda ürünlerinin üretiminde gerekli olan malzeme, kullanım ve bilgi becerisini endüstrinin beklentileri doğrultusunda uygular. |
X | ||||
8 | Moda ve tekstil tasarımı alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar tabanlı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
X | ||||
9 | Akademik ve tasarım araştırmalarına analitik ve profesyonel bir yaklaşım geliştirir. |
|||||
10 | Moda ve tekstil tasarımı alanında seçtikleri ilgi alanına yönelik olarak, yaşam boyu öğrenme yaklaşımı geliştirir. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak moda ve tekstil tasarımı ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER

Erkek Gömleğinden ‘Ödül’ Çıktı
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tekstil ve Moda Tasarımı Bölümü’nden Doç. Dr. Şölen Kipöz ve bu yıl mezun olan İpek Karatop, ‘Döngüyü Tasarla’

Steampunk’ı Modaya Uyarladılar
Temelleri 19’uncu yüzyılda İngiltere’de atılan ve bilim kurgu evrenini ifade eden Steampunk (Buhar Çılgınlığı) akımı, İzmir Ekonomili moda tasarımcılarının ilham kaynağı oldu.

Zeytinden 'Vegan Deri' Ürettiler
Ege’ye özgü değerlerin başında gelen, şifa ve lezzet kaynağı olarak asırlardır sofraların vazgeçilmezi olan zeytin, tasarımcıların ilham kaynağı oldu.

Öğrenciler ve Akademisyenler ‘Eğitim’ İçin Birlik Oldu
İzmir Ekonomi Üniversitesi’nde (İEÜ), Ege Çağdaş Eğitim Vakfı’nın (EÇEV) katılacağı çeşitli yılbaşı kermeslerinde satılacak süs eşyalarını hazırlamak amacıyla ‘keçe atölyesi’ düzenlendi.

İEÜ’lü Tasarımcılara Denizli’den İki Ödül
Denizli İhracatçılar Birliği’nin (DENİB) bu yıl ‘zamansız yolculuk’ temasıyla düzenlediği ‘2. Ev ve Banyo Tekstili Tasarım Yarışması’na İzmir Ekonomili gençlerin başarısı damga

Yılın modacısı İzmir’den
Türkiye’de farklı sektörlerden en iyi isimlerin belirlendiği 5’inci Uluslararası Altın Kalite Ödülleri’ne, İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tekstil ve Moda Tasarımı Bölümü mezunu

11 akademisyenin eserleri bu sergide
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tekstil ve Moda Tasarımı Bölümü’nde görevli 11 akademisyenin hazırladığı 30 eserden oluşan ‘Crafted’ isimli sergi, Urla Barbaros Köyü’ndeki

Mary’nin hayali İzmir’de gerçek oldu
İranlı Mary Kahshan Zamani (24), çocukken başlayan modacı olma hayalini, üniversite okumak için geldiği İzmir’de gerçeğe dönüştürdü.