Dersin Adı
|
Ekonomi Tarihi
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta)
|
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
|
Yerel Kredi
|
AKTS
|
GEEC 207
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar)
|
Yok
|
Dersin Dili
|
İngilizce
|
Dersin Türü
|
Servis Dersi
|
Dersin Düzeyi
|
Lisans
|
Dersin Veriliş Şekli
|
- |
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
|
- |
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu
|
-
|
Dersin Koordinatörü
|
|
Öğretim Eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı(ları)
|
- |
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı öğrencilere ekonomik kalkınma ve çağdaş toplumun kökenleri hakkında bir altyapı sağlamaktır. Dersin temel odak noktası toplumsal ve ekonomik sistemlerin doğuşu ve gelişimi ile bu sistemlerin çağımız dünyasını nasıl şekillendirdiği üzerine olacaktır; bu alanda ise Avrupa sistemine vurgu yapılacaktır. Bu doğrultuda, ilk olarak iktisat tarihi (ne tür bir disiplin olduğu ve iktisattan farkı) incelenecek ve ardından tarihteki hangi olayların kapitalizmin yolunu açtığı tartışılacaktır. Ders içinde bulundupumuz çağın, yani küreselleşme sürecinin hakim olduğu koşulların, kısa bir tartışması ile son bulacaktır. |
Öğrenme Çıktıları
|
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
- İktisadi kurumların evrimini tarihsel karşılaştırmalı bir perspektifle analiz edebilecektir.
- Kapitalist olmayan iktisadi oluşumları açıklayabilecektir.
- Tarihsel bir perspektif ile güncel iktisadi süreçlerin nasıl işlediğini açıklayabilecektir.
- Teknoloji ve diğer piyasa dışı kurumların iktisadi süreçlerin evrimindeki önemini açıklayabilecektir.
- Bölgesel, ulusal ve uluslararası iktisadi gelişmeler arasındaki ilişkiyi tarihsel olarak analiz edebilecektir.
|
Ders Tanımı
|
Bu dersin amacı öğrencileri ekonomik süreçlerin ve kurumların tarihsel gelişimi; üretim, bölüşüm ve tüketim kalıpları ve de üretim faktörlerinin dünyada ve Batı Avrupa’daki gelişimi hakkında bilgilendirmektir. Antik ve orta çağdaki ekonomik süreçler, Batı dünyasının cografi genişlemesi, Sanayi Devrimi, bazı Avrupa ülkelerinin ekonomik genişleme sürecinde tarım, finans, bankacılık gibi sektörlerde meydana gelen ve teknoloji kullanımı, ulaşım ve iletişim altyapısında görülen gelişmeler, devletin rolü, sanayileşen Avrupa ülkelerinin dünyanın geri kalanı üzerindeki etkisi ve Birinci ve İkinci Dünya Savaşı sonrası meydana gelen ekonomik değişimler bu derste incelenen konular arasındadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
|
|
|
Temel Ders |
|
Uzmanlık/Alan Dersleri |
|
Destek Dersleri |
|
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
|
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş & terminoloji |
Bölüm I (1) |
2 |
İktisadi soru(lar) & belgesel bölüm I |
Bölüm I (2) |
3 |
Antik çağlarda ekonomik kalkınma & Piyasa öncesi toplum (bölüm I) |
Bölüm II (1) & Bölüm II (2); ss. 1829 |
4 |
Ortaçağ Avrupası & Piyasa öncesi toplum (bölüm II) |
Bölüm III (1) & Bölüm II (2); ss. 2944 |
5 |
Batı genişlemesi şafağında batılı olmayan ekonomiler & belgesel bölüm II |
Bölüm IV (1) |
6 |
Avrupa’nın denizaşırı genişlemesi ve Avrupa’nın dönüşümü |
Bölümler VVI (1) |
7 |
Piyasa toplumunun ortaya çıkışı & devrim çağı |
Bölüm III (2), Bölüm VII (1) & Bölüm IV (2) |
8 |
Ekonomik kalkınma rotaları |
Bölümler VIIIIXX (1) |
9 |
Emperyalizm çağı & belgesel bölüm III |
Bölümler XI XII (1) |
10 |
XX. yüzyılda dünya ekonomisi |
Bölüm XIII (1) & Bölüm VI (2) |
11 |
Modern iktisat tarihinin sürüklenişi |
Bölüm VII (2) & Bölüm XIV (1) |
12 |
Dünya ekonomisinin yeniden inşası |
Bölüm XV (1) |
13 |
XXI. yüzyıl başında dünya ekonomisi |
Bölüm XV (1) |
14 |
Dönemin gözden geçirilmesi |
|
15 |
Dönemin gözden geçirilmesi |
|
16 |
Dönemin gözden geçirilmesi |
|
Ders Kitabı
|
“A Concise Economic History of the World”(1) by Rondo Cameron, and “Science and Technology in World History” by James McClellan and Harold Dorn, available in Turkish language translated as “Dünya Tarihinde Bilim ve Teknoloji”(2)
|
Önerilen Okumalar/Materyaller
|
“Kapitalizmin Gelişimi Üzerine İncelemeler” by Maurice Dobb, “Ortaçağ Kentleri” by Henri Pirenne, “Ortaçağ Avrupasının Ekonomik ve Sosyal Tarihi” by Henri Pirenne, Kapitalizmin Tarihi by Michel Beaud, “Maddi Medeniyet ve Kapitalizm” by Fernand Braudel, “A History of Civilizations” by Fernand Braudel and “Tarihsel Kapitalizm” by Immanuel Wallerstein
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri
|
Sayı |
Katkı Payı % |
Katılım |
-
|
-
|
Laboratuvar / Uygulama |
-
|
-
|
Arazi Çalışması |
-
|
-
|
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
-
|
-
|
Portfolyo |
-
|
-
|
Ödev |
1
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
-
|
-
|
Proje |
1
|
20
|
Seminer/Çalıştay |
-
|
-
|
Sözlü Sınav |
-
|
-
|
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
4
|
100
|
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
-
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
-
|
40
|
Toplam |
0 |
100 |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri
|
Sayı |
Süre (Saat) |
İş Yükü |
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
-
|
-
|
-
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
3
|
48
|
Arazi Çalışması |
-
|
-
|
-
|
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
-
|
-
|
-
|
Portfolyo |
-
|
-
|
-
|
Ödev |
1
|
14
|
14
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
-
|
-
|
-
|
Proje |
1
|
25
|
25
|
Seminer/Çalıştay |
-
|
-
|
-
|
Sözlü Sınav |
-
|
-
|
-
|
Ara Sınavlar |
1
|
25
|
25
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
30
|
|
|
Toplam |
190
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
|
* Katkı Düzeyi
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1 |
Bağımsız olarak bir koleksiyonu tasarlar gerçekleştirir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2 |
Bireysel yada takım olarak tasarım araştırmaları yürütür.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
3 |
Geleceğe yönelik profesyonel bir kariyer için girişimcilik ve yönetim becerilerini geliştirir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
4 |
Moda ve tekstil tasarımı alanında edindiği kuramsal bilgileri analiz eder, yorumlar ve uygulamalı çalışmalarında kullanır.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
5 |
Meslek alanının, belirli yerel ve bölgesel ihtiyaçlarını analiz eder ve uygular.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
6 |
Çağdaş sanat ve tasarım dünyasındaki güncel konular, değişimler ve akımları, tasarım pratiklerine aktarabilecek derecede izler, analiz eder ve multidisipliner bir bakış açısı kazanır.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
7 |
Yüksek kalitede moda ürünlerinin üretiminde gerekli olan malzeme, kullanım ve bilgi becerisini endüstrinin beklentileri doğrultusunda uygular.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
8 |
Moda ve tekstil tasarımı alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar tabanlı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
9 |
Akademik ve tasarım araştırmalarına analitik ve profesyonel bir yaklaşım geliştirir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
10 |
Moda ve tekstil tasarımı alanında seçtikleri ilgi alanına yönelik olarak, yaşam boyu öğrenme yaklaşımı geliştirir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak moda ve tekstil tasarımı ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1).
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
12 |
İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
13 |
İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest